Viva Wallet halusi löytää scale up -henkisen myyntipäällikön, joka saa energiaa muutoksesta, pystyy rakentamaan uusia toimintatapoja ja innostuu asiakkaiden auttamisesta.
Viva Wallet ajoitti rekrytointinsa strategisesti viisaaseen kohtaan niin liiketoiminnan jatkuvuuden, kehittämisen kuin uuden Sales Managerin kannalta.
Tehtävään valittu henkilö vastaa tulevina kuukausina myynnistä yksin kollegansa jäätyä vanhempainvapaalle. Samalla hän pääsee etupainoisesti vaikuttamaan aikaan, jolloin he molemmat ovat riveissä ja alkavat vetää omia tiimejään.
Kahden Sales Managerin vetämät myyntitiimit rakentavat kasvua yhdessä ja erikseen
Viva Wallet on ensimmäinen eurooppalainen, täysin Microsoft Azure -pilvipohjainen neopankki eli pankki, jonka palvelut toimivat pääosin verkossa.
Viva Walletin pääkonttori sijaitsee Ateenassa, mutta toimistoja yrityksellä on 24 eurooppalaisessa maassa. Lokalisointi on toimialalla tärkeää, sillä maksamisen tarpeissa on vahvoja paikallisia eroja.
Suomen toimisto näki päivänvalon keväällä 2020, keskellä ensimmäistä koronasulkua. Erikoisolosuhteiden vuoksi henkilöstömäärä oli alkumetreillä pieni.
Nyt on tullut aika kasvaa. Kovien tavoitteiden saavuttaminen vaatii rekrytointeja: osaajia, joiden tietotaito saattelee Viva Walletin toivottuun suuntaan.
Sales Manager -aisapari ja heidän rakentamansa tiimit ovat kasvun avaintekijöitä.
Teknistä ymmärrystä voi kehittää, palvelun ja auttamisen halu lähtee sisältä
Viva Wallet poikkeaa perinteisistä maksun välittäjistä, koska sillä on lupa harjoittaa pankkitoimintaa. Toinen kilpailuvaltti liittyy pitkälle hiottuun tekniikkaan ja rajapintoihin.
Yritys haluaa nykyaikaistaa maksamisen ja tehdä sekä maksun suorittamisesta että sen vastaanottamisesta kokonaisvaltaisen palvelun. Vaikka huippuluokan teknologia on palvelun tarjoamisen edellytys, ei tekninen osaaminen ollut haetun myyntipäällikön tärkein ominaisuus.
– Halusimme löytää ihmisen, joka innostuu yrittäjien arjen auttamisesta, kertoo Viva Walletin maajohtaja Panu Poutanen.
Poutanen valitsi rekrytointikumppanikseen SalesOnlyn, koska hän vakuuttui selkeästä ja mietitystä prosessista.
Yhteistyö starttasi kick offilla, jossa Poutanen ja rekrytointikonsultti Eveliina Lukkari perkasivat perusteellisesti Viva Walletin nykytilaa, tulevaisuutta, tavoitteita ja niiden saavuttamisen edellytyksiä yrityksen ja roolin kannalta.
– Viva Wallet oli kiinnostava työnantaja. Pisteitä nosti se, että pystyin heti ensimmäisessä yhteydenotossa juttelemaan kandidaattien kanssa avoimesti kaikesta, myös palkitsemisesta, Lukkari kertoo yhteydenottokokemuksistaan.
Avoimuuden merkitys on laaja; rehellinen vuoropuhelu luo positiivista työnantajamielikuvaa myös niiden osaajien keskuudessa, jotka eivät lähde mukaan hakuprosessiin.
Tärkeintä on varmistaa, että työntekijä saa työnantajasta irti haluamansa
Viva Walletin arkeen pätevät oikeastaan samat kuvaukset kuin sen edustamaan alaan. Kasvuyrityksessä toiminta muovautuu jatkuvasti sekä olemuksensa että prioriteettiensa osalta.
– Meidän Sales Manageriksemme sopii scale up -henkinen ihminen, joka saa energiaa muutoksesta. Tärkeintä on varmistaa, että työntekijä saa työnantajasta irti haluamansa. Se hyödyttää kaikkia, Poutanen kertoo.
Ennen varsinaista suorahakua Lukkari valikoi Poutasen arvioitavaksi esimerkkiprofiileja elävästä elämästä.
– Tämä on hyvä tapa haastaa asiakasta ja kuulla, mitä ajatuksia erilaiset profiilit herättävät. Sopisiko tällainen henkilö rooliin? Miksi kyllä, miksi taas ei? Lukkari sanoo
– Esimerkkiprofiilit toivat määrittelyyn konkretiaa ja kirkastivat meille, mitä olemme hakemassa, Poutanen jatkaa.
Laadukas rekrytointikumppani mahdollistaa liiketoiminnan kehittämiseen keskittymisen
SalesOnlyn suorahaku on selkeään prosessiin pohjaavaa, aikaa ja vaivaa säästelemätöntä käsityötä.
– Lähestyn jokaista kandidaattia henkilökohtaisella viestillä. Miksi juuri hän, mitä hän voisi rekrytoivalle yritykselle tarjota ja ennen kaikkea saada roolista itse irti? Lukkari kertoo työtavoistaan.
Perusteellisuus näkyi kandipalautteessa: prosessissa mukana olleet henkilöt kiittelivät henkilökohtaista otetta, aktiivista viestintää ja aikataulujen pitävyyttä.
– Kovan kilpailun vuoksi osaajia pitää todella houkutella, ja pitää heistä kiinni koko rekrytointiprosessin ajan, etteivät he ehdi ottamaan vastaan jotain toista paikkaa.
Kandeille arvokkaat asiat olivat samoja, jotka Viva Wallet koki itsekin tärkeiksi. Keskusteluyhteys oli avoin ja tiivis läpi koko prosessin, yhteinen suunta selkeä ja ehdokkaita kuvaavat briiffit kattavia.
– Pystyin koko ajan seuraamaan tilannetta luottavaisin mielin ja odottamaan tuloksia. Se on todella arvokasta, kun mielessä on niin monta muutakin asiaa, Poutanen sanoo.