Rekrytointi

Mistä tiedän rekrytoidessa, tuleeko kyseinen myyjä pärjäämään meillä?

Plot twist, ei mistään! Mutta, ennen kuin vaivut epätoivoon, on olemassa vino pino keinoja, joilla voit lisätä todennäköisyyttä, että löydät myyjän, joka on täydellinen ”mätsi” sinun tiimiisi ja yritykseen.

Oletko pohtinut miten asiakas vaikutta siihen, mitä myyntiosaamista meillä tarvitaan?

Menestyvän myyjän ruumiillistuma on muuttunut, koska asiakkaiden käyttäytyminen ja odotukset ovat toista maata kuin ennen. Vaikuttava myyntiosaaminen on yhdistelmä digitaalisia taitoja ja ihmisläheistä otetta, huippumyyjä rakentaa luottamusta, yksinkertaistaa monimutkaista ja tuo arvoa asiakkaalle jokaisessa kohtaamisessa.

SHL:n tutkimuksen mukaan menestyneillä myyjillä on kahdeksan keskeistä kompetenssia, jotka olemme tiivistäneet neljään tekijään:

🧠 Emotionaalinen vakaus – kyky käsitellä epäonnistumisia kypsästi ja jatkaa eteenpäin

🔄 Mukautuvuus muutokseen – taito navigoida jatkuvassa muutoksessa. Kyky sietää epävarmuutta.

❤️ Personointi – kyky luoda suhteita ja “just for you” -ratkaisuja. Mukauttaa vuorovaikutustyyliään tilanteen mukaan.

🎯 Saavutus orientoituneisuus – halu ylittää, ei vain saavuttaa tavoitteet

Onnistuneen rekrytoinnin todennäköisyys kasvaa merkittävästi, kun huomioidaan yllä olevat kyvykkyydet ja kun olemme määritelleet, millaisilla taidoilla ja ominaisuuksilla myyjä menestyy juuri meillä.

Miten lähden käytännössä liikkeelle ja miten tunnistan henkilön, jolla on eväitä menestyä meillä?

💡 Ihan ensimmäiseksi kannattaa kysyä, minkälainen myyjä aidosti pärjää meillä? Ole raan rehellinen. Tässä auttaa myös perusteellinen roolimäärittely, jossa mietitään, mitä kaikkea myyjän tulee tehdä ja mitä ei. Onko hänen vastuullaan prosessin alkupää, asiakkuuden hoito, vai ehkä koko myyntiprosessi? Mitä asioita roolissa voi oppia ja mihin taas tarvitaan kokemusta?

🧩 Selvitä, miten kandidaatti on menestynyt aiemmissa myyntirooleissaan. Etsi konkreettisia näyttöjä saavutuksista, kuten myyntitavoitteiden ylittäminen, pitkän aikavälin asiakassuhteiden ylläpito ja kasvattaminen sekä taito sopeutua erilaisiin markkinaolosuhteisiin. Millaisia työkaluja myyjä on hyödyntänyt ja millaista tukea hän on myyntiin saanut. Pystyttekö tarjoamaan samaa omassa organisaatiossa?

📚 Kun tiedät, mitä etsit, onnistut paremmin osaajan arvioimisessa. Kompetenssipohjainen haastattelu, jossa keskitytään oikeisiin kysymyksiin ja konkreettisiin näyttöihin – auttaa tunnistamaan, miten myyjä on pärjännyt vastaavanlaisissa tehtävissä. Selvitä kysymysten myös, millaisia työkaluja hän on käyttänyt ja millaista tukea hän on saanut. Kysy parempia kysymyksiä, saat parempia vastauksia! Ota talteen nämä voittavat haastattelukysymykset myynnin ammattilaisille!

🕵️‍♀️ Henkilöarviointeja käytetään verrattain vähän myyjärekrytoinneissa, niiden kautta on mahdollista saada ymmärrystä siitä mikä tekee meidän huippumyyjästä huipun, minkälaisia ominaisuuksia meidän huipulla, keskiverto ja huonolla myyjällä on.  Kun dataa kertyy se auttaa tulevaisuuden osaamisen kartoittamisessa ja rekrytoinneissa.

💙 Jos olet tehnyt paljon rekrytointeja, on myös lupa luottaa siihen kuuluisaan ”gut feeling -tunteeseen”, koska se ei ole pelkkää intuitiota vaan kokemusperäistä dataa. Silloinkin on hyvä muistaa nostaa katse ja kyseenalaistaa omia ajatuksia – mihin ne perustuvat?

🎭 Huomioi kulttuuri, kuinka hyvin osaaja sopii yrityksesi kulttuuriin ja arvoihin. Myyjät, jotka viihtyvät organisaation arvojen ja toimintatapojen kanssa, ovat yleensä sitoutuneempia ja motivoituneempia. Miltä arki näyttää yrityksessänne? Olkaa rehellisiä ja avoimia siitä kandidaatille. Koittakaa kuvailla arjen työtä konkreettisten esimerkkien kautta.

Loppukaneettina muista miettiä minkälainen ”mätsi” henkilö on suhteessa rooliin, tiimiin ja organisaatioon, sekä tässä hetkessä että tulevaisuudessa.

Kun nämä asiat ovat tehty huolellisesti on helpompi arvioida, tuleeko kyseinen myyjä pärjäämään just meillä! Älä etsi yksisarvista, koska sellaisia ei ole!

Rekrytointi on helppoa ja mukavaa kun tietää mitä hakee! 😉

Kuuntele myös Myyntpuhe -podia, jossa Enna pohtii tätä kutkuttavaa kysymystä: Mistä tiedän rekrytoidessa, tuleeko kyseinen myyjä pärjäämään meillä?

🎧 Kuuntele jakso Spotifysta: https://lnkd.in/ddqXasAP

📺 Katso videopodcast YouTubesta: https://lnkd.in/daAwQpms

SalesOnly on erikoistunut myynnin ja markkinoinnin rekrytointeihin. Lue lisää palveluistamme.