Osaajamarkkinan ylikuumentuminen johtaa piilotyöpaikkojen ja suorahaun kasvuun. Julkisten työpaikkailmoitusten jäädessä historiaan osaajien on hallittava urakehitystään huolella rakennetulla LinkedIn-profiililla.
”En ole ollut vuoteen Linkkarissa aktiivinen, miten ihmeessä löysit mut?” kysyi kandidaatti SalesOnlyn rekrytointikonsultti Hannu Pelliltä yhteydenoton jälkeen.
Vastaus on algoritmi: prosessin ensimmäisessä vaiheessa robotti kaivaa esiin rekrytoijan hakua vastaavat profiilit.
Kun Pelli etsii kokenutta FMCG-tuotteiden myyjää, hyödyntää hän esimerkiksi avainsanoja #sales, #B2B, #FMCG ja #Fast-Moving Consumer Goods.
Hakuun sopivat profiilit nousevat tuloksissa korkealle.
Valitse ajan hermolla olevat, englanninkieliset avainsanat
LinkedIn-profiilin löydettävyys ei vaadi aktiivista somettamista, mutta ajan hermolla kannattaa pysyä.
– Suosittelen seuraaman itseä kiinnostavia työpaikkailmoituksia ja pitämään huolen, että ilmoituksissa toistuvat avainsanat löytyvät omasta profiilista, Pelli sanoo.
Avainsanat kannattaa kirjoittaa perusmuodossa. Toimiva paikka on esimerkiksi nykyisen tehtävän kuvaamisen jälkeen Experience-kohdassa.
Rekrytoijat tekevät hakunsa yleensä englanniksi.
– Profiili voi halutessa muuten olla suomeksi, mutta omaa ydinosaamista kuvaavat avainsanat kannattaa kirjoittaa englanniksi.
Muista robotti, kirjoita ihmiselle ja huomioi ydinosaamisen ohella urakehitystavoitteesi
Osaajamarkkina on ylikuumentunut lähes kaikilla asiantuntija-aloilla. Valmiiden osaajien puuttuessa yritykset etsivät rooleihin myös ihmisiä, joilla on kokemuksen sijaan kiinnostusta.
Osaamista, potentiaalia ja kiinnostusta kuvaavilla avainsanoilla höystetty LinkedIn-profiili onkin keino ohjata omaa uraa haluamaansa suuntaan.
Jokin aika sitten Pelli etsi asiakkaansa toimeksiannosta henkilöä, jolla olisi tietty tutkinto tai halu suorittaa se työn ohella. Yleisillä hakusanoilla osumia tuli yli 60.
– Tutkinnon nimeä käyttämällä kandidaattien määrä rajautui neljään. Yksi heistä oli ihminen, joka ilmaisi profiilissa halunsa suorittaa tarvittavan tutkinnon. Otin häneen yhteyttä, Pelli kertoo esimerkin elävästä elämästä.
Persoonallinen ei Pellin mielestä ole pakko olla: osaamiseen perustuvan haun johtaessa henkilökohtaiseen kontaktiin myös luonne pääsee esille.
– Se kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka robotti löytää profiilin, sitä lukee ihminen eli onhan se parempi, jos tieto on miellyttävästi paketoitu.
Hyvin mietitty digitaalinen CV on ainoa keino pysyä ajankohtaisena
It-alan lisäksi osaajapula vaivaa erityisen kovasti myyntiä ja markkinointia.
Tuore Future State of Sales Skills -tutkimus osoitti, että vaje on yrityksissä todellinen ja sen paikkaamisen tarve akuutti: peräti 91 % vastaajista totesi myynnin ja markkinoinnin nykyosaamisen puutteelliseksi ja 86 % arvioi tilanteen jatkuvan samanlaisena myös tulevaisuudessa.
– Osaajapula johtaa piilotyöpaikkojen ja suorahaun kasvuun, Pelli summaa seuraukset.
Piilotyöpaikka tarkoittaa hakua, jonka ilmoitus ei ole julkinen: yritys on määritellyt tarpeensa, rekrytoija kartoittaa kandidaatit ja ottaa heihin suoraan yhteyttä.
– Algoritmi on oman urakehityksen näkökulmasta yhä ratkaisevammassa roolissa ja siksi digitaalinen CV kannattaa laittaa kuntoon viimeistään nyt.
Haluatko keskustella omasta urakehityksestäsi, myynnin ja markkinoinnin osaajapulasta ylipäätään tai miettiä yrityksesi suorahakutarpeita? Ota yhteyttä Hannuun, viestitse LinkedInissä 📲 tai puhelimitse +358 40 195 0391 📞!